FAQ - usein kysytyt

Käyttäjät

Yrityksesi pääkäyttäjä lähettää sinulle kutsun yhteiskäyttöauton käyttäjäksi. Rekisteröidy kutsussa olevan linkin kautta, lataa ALD Yhteiskäyttö –mobiilisovellus ja varaa sopiva auto varauskalenterista käyttöösi. Et tarvitse avaimia auton käyttämiseksi, vaan auton ovet avautuvat sovelluksen avulla ja auto käynnistyy start-napista.

Muutama minuutti ennen varauksesi alkamista, sovellus näyttää varauksen tiedoissa napin ”avaa ovet” ja ”sulje ovet”. Voit hallita ovia sovelluksen napin painalluksella. 

Voit tehdä välipysähdyksiä ja ajoja niin monta kuin tarvitset oman varauksesi aikana. Kun haluat päättää varauksesi ja vapauttaa auton jonkun toisen käyttöön, paina ”lopeta”.

Mobiilisovelluksen avulla voit ilmoittaa seuraavalle kuskille jos olet myöhässä. Voitte viestiä keskenänne aikatauluistanne, jotta molemmat pääsevät perille ajoissa. Tämä ominaisuus on käytössä mikäli molemmat autoilijat ovat hyväksyneet puhelinnumeronsa näyttämisen. Numero näytetään vain saman ALD Yhteiskäyttöauton käyttäjille.

Ongelmatilanteissa tavoitat teknisen tuen numerosta 0300 247 247. Tukipalvelu on auki vuorokauden ympäri, puhelun hinta 0,42€/min. Palvelun tuottaa Incar Oy.

Muutama minuutti ennen varauksesi alkamista, sovellus näyttää auton sijainnin yrityksellenne määritellyllä pysäköintialueella ja löydät helposti auton luo. Mikäli edellinen autoilija on vielä matkalla pysäköintialueelle, näet auton etäisyyden ja arvioidun saapumisajan sovelluksen näytöllä.

ALD Yhteiskäyttö -autoissa on telematiikkalaitteet, jotka mahdollistavat autojen kunnon ja toiminnan seuraamisen. Auton sijainti ja kuljetut reitit näytetään vain sinulle yksityisajojen osalta.

Voit viestiä ALD Care -tiimille auton siisteydestä, tai mahdollisista merkkivaloista sovelluksen välityksellä. ALD Care –tiimi kommentoi ilmoitukset, joten näet miten autoa huolletaan. Näytämme jokaisen auton osalta aiemmin ilmoitetut kommentit ”Vikaloki” –osiossa.

Auton hansikaslokerosta tai etupenkkien välissä olevasta säilytystilasta löydät autokohtaisen polttoainekortin. Tankkaa auto ja palauta kortti samaan paikkaan.

Soita välittömästi ALD Tiepalveluun 0800 90 909 (24h). Älä käynnistä autoa, mikäli huomasit virheen heti tankattuasi.

Syötä sovellukseen luottokorttisi tiedot. Sovellus veloittaa senhetkisen hinnoittelun mukaisen hinnan luottokortiltasi. Maksupalvelu: Bambora.

Päättäjät

Auton yhteiskäyttö mahdollistaa huomattavia kustannussäästöjä kilometrikorvauksista, matkalipuista ja taksikuluista ja tarjoaa arvostetun liikkumisedun koko henkilöstölle. Liikkuminen on mahdollista ilman vaivalloista kuittien tiliöimistä ja siihen kuluvaa ajankäyttöä. Yhteiskäyttöautolla voi ajaa ”virka-aikoihin” työajoja, ja muina aikoina sekä työ –että yksityisajoja. Näin henkilöstö voi nauttia autolla liikkumisesta esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin, ja auto on normaalia tehokkaammassa käytössä. Auton voi halutessaan teipata firman väreillä ja logoilla edustavan näköiseksi – usein yhteiskäyttöautosta tulee kuin tiimin uusi jäsen ja sille annetaan jopa oma lempinimi!

ALD yhteiskäyttö sisältää täydellisen auton ylläpidon – sinun tarvitsee vain ajaa ja tankata. Palvelu sisältää määräaikaishuollot, kesä- ja talvirenkaat vanteineen sekä niiden vaihdot, normaalista kulumisesta aiheutuvat tekniset korjaukset, liikenne- ja kaskovakuutuksen,  ensirekisteröintimaksut, arvonlisäveron, katsastukset, ajoneuvoveron, telematiikkalaitteen ja avaimettoman avauksen järjestelmän, 24/7 asiakastuen. Auto puhdistetaan huoltokäyntien yhteydessä.

ALD Yhteiskäyttö –palvelun hallintapaneelista näet mm. autojen käyttöasteen, ajojen määrän ja aktiivisten käyttäjien määrän. Hallintapaneelin raportointijärjestelmä mahdollistaa kulujen jakamisen todellisten ajojen perusteella oikeille kustannuspaikoille.

ALD Automotiven edustaja toimittaa auton asiakkaalle.

Sopimus kirjoitetaan 12-48 kuukaudelle, mutta sen irtisanomisaika on 1kk.  

Sopimukseen voi liittää polttoainekortit. Neljästä polttoaineyhtiövaihtoehdosta voi valita kaksi korttia käyttöön. Polttoaineostot ja tuulilasinpesunesteet veloitetaan asiakkaalta kuukausilaskutuksen yhteydessä.

Kyllä voi. Mikäli auto palautetaan vuokrakauden jälkeen yrityksen omilla teipeillä, niin teippien irrotuksesta veloitetaan erillisen sopimuksen mukaan.

Tietyissä tapauksissa auton muuttaminen yhteiskäyttöautoksi on mahdollista. Ota yhteyttä ALD myyntiin ja selvitämme tilanteen autokohtaisesti.

Yhteiskäyttöauton käyttäjä voi varausjärjestelmässä valita onko kyseessä työ- vai yksityisajo.

ALD tekee sopimuksen erikseen yrityksen kanssa työajoista, ja jokaisen autoilijan kanssa yksityisajoista. Näin ollen yritykselle ei koidu riskiä yksityisajojen tapahtumista. ALD Yhteiskäyttö –palvelu sisältää kasko- ja liikenne vakuutuksen yritykselle ja yksityishenkilöille.

ALD Yhteiskäyttöauton vuokrasopimuksen solmimisen yhteydessä yritys lataa excel-tiedoston avulla palvelun piiriin kutsuttavien käyttäjien tiedot hallintapaneeliin. Tämän jälkeen yksittäisiä käyttäjiä voi lisätä tai poistaa auton käyttäjäkunnasta hallintapaneelin kautta. Hallintapaneeli mahdollistaa myös autoilijoiden tiedottamisen kootusti. Yrityksellä voi olla yksi tai useampia yhteiskäyttöpalvelun pääkäyttäjiä.

ALD Yhteiskäyttö -yhteiskäyttöpalvelu on suunniteltu käyttöaseen optimointiin. Käyttöasteen optimoinnilla on mahdollista meidän laskelmien perusteella vähentää liikkumiskustannuksia jopa 30 %.

Voi vaatia, mikäli autopolitiikassa on voimassaoleva ohjeistus kilometrikorvauksista tai yhteiskäyttöautojen käytöstä.

ALD Yhteiskäyttö -palvelun oma yhteyshenkilö auttaa asiakkaita kaikissa yhteiskäyttöautoihin liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä puhelimitse puh. 010 404 2504.